dinsdag 31 januari 2012

UIU - Hoe hou ik het vol?

UIU - Use it Up. Mijn voornemen om eerst mijn knutselspullen op te maken en daarna pas nieuw te kopen.
Ik vind het nog steeds een goed voornemen en het maakt me zeker creatiever. Maar: ik wil zo graag iets kopen. Niet iets speciaals, een leuk papiertje of een stencil, misschien nog wat verf. Niet omdat ik het nodig heb, het is puur om het kopen, om het nieuwe. Nieuw is altijd beter en mooier.
Is dat wel zo? Elke antiekverzamelaar is het met me oneens. Vintage is hip. Nieuw is niet perse beter.

De eerste maand UIU zit er op. Ik heb 1 keer gezondigd door een boek te kopen. Dat was vorige week en het lijkt erop dat ik hiermee de koopknop heb aangezet. Deze week was moeilijk, heel moeilijk. Maar het is wel gelukt. Ik heb geprobeerd om mijn zinnen te verzetten.

Wat heb ik gedaan deze week?
Ik heb mijn spullen uitgezocht. In de opruimcursus van Willowing had ik al veel op zolder gezet. Dat zijn spullen waarvan ik zeker weet dat ik ze voorlopig niet gebruik.
Nu heb ik de rest uitgezocht in 2 categoriën:

  1. Veel gebruikte spullen
  2. Weinig gebruikte spullen
Categorie 1 is duidelijk. Dit zijn de materialen waar ik het liefst mee werk.
Categorie 2 is lastig. Er zitten dingen bij die voor speciale onderwerpen worden gebruikt, maar er zitten ook dingen bij waarvan ik niet zo goed weet wat ik er mee wil of kan. Sommige dingen heb ik al 10 jaar en daar ben ik eigenlijk op uitgekeken. 

Het kastje waar categorie 2 in zit wil ik leeg hebben. En het is zonde om weg te gooien, dus vanaf deze week wil ik elke week iets maken met spullen uit kastje 2. Kan vanalles zijn, journalpagina's, kaarten, atc, sieraden enz enz.
Ik heb nog een grote kast staan ook. Deze wil ik gaan uitzoeken in dezelfde 2 categoriën en daar dezelfde uitdaging op aangaan. Daarna is de zolder aan de beurt. En alle losse dozen, die zou ik bijna vergeten. Ik hoop dan aan het eind van het jaar alleen nog spullen te hebben waar ik graag mee werk.

Door mee te doen aan UIU wil ik bewuster worden van mijn onnodige koopgedrag. Ik wil mijn creativiteit aanspreken en uit vinden welke creatieve onderwerpen ik echt leuk vind. Door nu de spullen uit categorie 2 te gaan gebruiken moet dat lukken. Er zitten mooie spullen tussen. 
Materialen voor metaalbewerking bijvoorbeeld. Ooit gekocht omdat ik iets had gezien wat me aansprak. Maar weinig mee gedaan, omdat het ingewikkelder bleek te zijn dan ik dacht.
Er zitten ook scrapbook dingetjes bij. Weinig gebruikt, omdat ik scrapbooken niet leuk vind. Maar die prulletjes zijn ook te gebruiken in een artjournal of op een kaart.

Als jullie nog ideeën of tips hebben om mijn koopdrang te overwinnen dan hoor ik dat heel graag. Ik heb namelijk zo'n voorgevoel dat de oplossing die ik deze week heb bedacht een tijdelijke is.

Ik heb ook nog wat inspiratie gevonden deze week. 
Mystele maakt mooie mixed media schilderijen en laat in filmpjes zien hoe ze dat doet.
In Book of days laat Effy zien wat je allemaal kan doen met een art journal.
En op facebook vond ik Creative pop.
En tot slotte 52 playdates.

Met deze gevonden inspiratie en met de zin om een kastje leeg te gaan maken moet het een leuke week gaan worden. Volgende week hoop ik jullie mijn eerste UIU cat 2 werk te laten zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten