donderdag 19 januari 2012

Hobbels en glans - een achtergrond


Ik kan zo blij worden van social media. Ik weet dat er veel oppervlakkigheid zit in dingen als Facebook,Twitter en Pinterest, maar er worden ook zoveel leuke dingen met elkaar gedeeld.
Zo kwam ik laatst deze blogpost tegen op facebook.
Ik heb een paar potjes pearl-ex in huis en ik doe er eigenlijk niets mee. Wanneer ik het op stempels gebruik zie je er eigenlijk niets van, behalve dan dat ik zelf helemaal onder het glansspul zit.
Ik ben dus met de tutorial aan de slag gegaan en heb daar weer mijn eigen draai aan gegeven.

Image


Wat heb je nodig:
  • papier
  • modgepod of gelmedium (boekbinderslijm of die witte kinderlijm lukt ook denk ik)
  • paar potjes pearl-ex
  • kwast
  • heatgun (of een gewone fohn op de warmste stand)
  • stempelinkt 
  • terra decor sahara
  • ijsstokjes of plastic theelepel o.i.d.

Hoe maak je het:
Smeer met het ijsstokje (of iets anders wat in het potje past en redelijk stevig is) een laag terra op je papier. Doe dit niet te dun en maak het een beetje hobbelig. Er mogen ook best stukjes papier onbedekt blijven.
Verhit dit met je heatgun. Je zult zien dat er allemaal bobbeltjes en hobbeltjes ontstaan. Bij mij zijn de dunne lagen terra een tikje verbrand, tenminste het kreeg best een gekke kleur, maar daar had ik geen nadeel van. Voor de zekerheid raad ik je toch aan hier voorzichtig mee te zijn.

Pak je stempelinkt erbij en bewerk de hele pagina met inkt. Ik heb dat rechtstreeks met het inktkussen gedaan, maar misschien gebruik je liever een sponsje ofzo, gewoon proberen.
De inkt die ik gebruikte is niet watervast.
Door alle hobbels en bobbels krijg je een soort schaduweffect.

Smeer de pagina goed in met modgepod.
Doordat ik geen watervaste inkt heb gebruikt loopt de inkt een beetje uit, word op sommige plaatsen wat donkerder en op andere plaatsen wat lichter. Met een andere inkt krijg je misschien wel een heel ander effect.

Strooi over de nog natte modgepod de pearl-ex. Met een kwastje heb ik dit nog wat verdeeld en ook in de modgepod krijg je zo nog wat structuur.
Dan verhit je het weer met de heatgun. Zo krijg je een achtegrond met heel veel hobbels, bobbels en glans.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten