dinsdag 24 januari 2012

Lifebook 2

Lifebook is een jaar lang les in tekenen, journaling en mixed media. Elke 2 weken is er een uitgebreide les via pdf en film. Tussendoor komen er nog extraatjes en er is een forum en facebook groep waar je feedback kan krijgen en je vragen kan stellen.
Aan het eind van het jaar heb je een boek met daarin minimaal 24 pagina's over jezelf en je creatieve groei.


Whoohooo!!! Ik ben zo trots op mezelf! Ik heb het helemaal zelf gedaan!!! Oke ik zal even stoppen met dansen en springen en zingen en bijna huilen van geluk en uitleggen wat er is :)

In de derde week van dit Lifebookjaar laat Bonnie Rose een heleboel technieken zien.

  1. Marmer effect met scheerschuim
  2. Hatching
  3. Mensfiguur tekenen op een natuurlijke manier.
Oke, misschien is 3 niet echt een heleboel, maar er gaat veel tijd inzitten om het allemaal uit te proberen. Dus voor 2 weken voelt het wel als een heleboel.
Het thema voor deze les is tegenpolen. Eigenschappen die je bezit die tegenstrijdig zijn aan elkaar, maar toch met elkaar in balans zijn.

In de filmpjes gaat ze uitgebreid in op hatching (weet iemand hier de nederlandse term voor?) en de marmertechniek, maar hoe ze een mensfiguur tekent blijft een beetje onderbelicht. Ze gebruikt in haar tekening 2 mythische godinnen. 
Ik voel me niet zo prettig bij het godinnen gedeelte.  Ik kan niet precies aangeven waarom dat is, ik voel me wel prettig als mens. Godin zijn klinkt nogal als een grote verantwoordelijkheid.
Doordat Bonnie niet laat zien hoe ze mensen tekent (er staat wel een goede uitleg in de pdf, maar tis niet te zien op film) en ik me niet prettig voel bij haar uitwerking van het thema ben ik wel genoodzaakt om zelf iets te verzinnen en uit te proberen. En DAT is de reden waarom ik zo blij ben. Het is gelukt!!!!!!

Image

Dit is 2 keer mijzelf. De bruinharige is rustig, beleefd, netjes, verlegen. De blauwharige is slordig, druk, doet eerst en denkt daarna. Zolang die 2 in balans zijn ben ik een leuk persoon. Maar ik ben niet altijd in balans en daar staat de wipwap voor. Met een splitpennetje heb ik ervoor gezorgd dat de wipwap kan bewegen.
Ik ben echt zo ontzettend blij met mijn uitwerking. Tuurlijk zie ik ook de fouten erin. Handen lukten niet, dus ze hebben rondjes. Voeten waren ook heel moeilijk, ze zitten niet op de wip, maar hangen ervoor... Maar hey, ik heb het wel helemaal zelf verzonnen en ik heb zelf zitten ploeteren op de verhoudingen van het lichaam.

De achtergrond is gemaakt met de marmer techniek. Erg leuk om te doen en het resultaat is ook prima. Hatching heb ik me nog niet aan gewaagd, maar wil ik zeker nog proberen.
Inmiddels zijn er ook uitgebreide instructiefilmpjes online gekomen waarin duidelijk te zien is hoe je een mensfiguur stap voor stap tekent. Komende week zal ik me zeker kunnen vermaken met Lifebook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten