woensdag 16 september 2009

cloisonne

Een nieuw idee ontstond vorige week. Ik wil me per maand op een techniek gaan richten. Op die manier kan ik doelbewust benodigdheden inkopen en kan ik alle kanten van een techniek eens uitproberen.
Het leek mij leuk om die probeersels dan weer te combineren met een al bestaand kunstwerk. Soort van Altered Art+.
Alle probeersels worden met techniekomschrijving en mijn persoonlijke bevindingen verzameld in een techniekenmap. Op die manier houd ik een goed overzicht over wat ik gedaan heb en ongetwijfeld kan die map mij helpen in inspiratieloze tijden.

Dit idee vervult 2 verlangens in mij. De eerste is de wens om een techniek echt goed te beheersen. De tweede om me te verdiepen in kunstenaars en kunstwerken. Er ligt al een cursus kunstgeschiedenis klaar, maar ik heb nog steeds niet de moed opgebracht om daar ook echt iets mee te gaan doen. Wie weet gebeurt het nu.

Deze maand verdiep ik mij in Faux Cloisonne.
Een niet zo tijdrovende techniek, wat goed is, want tijd kom ik tekort deze maand. Bijkomend voordeel was dat ik bijna alle materialen al in huis had.
De werkbeschrijving die ik gebruikt heb vind je hier, scrol een flink stuk naar beneden en dan kom je hem vanzelf tegen.

Werkbeschrijving is in het engels, ik zal hier ook kort in het Nederlands vertellen wat ik heb gedaan.
* Stempel met metaalkleurige of doorzichte inkt op een stukje papier met leuk design.
* Emboss met metaalkleurig poeder.
* Vul de open gedeeltes op met glazing medium.
* Laten drogen en uitknippen.
Simpel toch?



Dit is mijn oefenblad. Het altered art gedeelte is niet echt om over naar huis te schrijven. De schilder is Felix Vallotton, daarover meer in een ander stukje.
Ik heb de hierboven beschreven techniek geprobeert met het olifantje.
Glazing medium stinkt, droogt langzaam, is kleverig en erg warm. Geen fijn spul om mee te werken em zet de ramen open! Het effect vind ik minimaal, ik ben er niet echt blij mee.
Daarom de vogel gemaakt zonder opvulling. Lekker snel klaar, maar ook hier geen WOW gevoel.
Ik had gelezen dat glazing medium gebruikt werd om olieverf transparant te maken. De bloem is dus opgevuld met een mengsel. Heee dat is wel leuk. Het papier krijgt een doorschijnend iets over zich, wat je ook ziet bij dat papier wat gebruikt word bij kijkdozen. Ik moet nog wat experimenteren met minder verf, die vind ik nu te overheersend. Het patroon van het papier blijft zichtbaar, wat een leuk effect geeft. Conclusie: toch iets gevonden om met glazing medium te werken waar ik tevreden over ben.

Een extra waarschuwing voor mensen met katten. Als jouw kat, net als die van mij, de voorkeur heeft om op je werkstukken te gaan zitten, zorg ervoor dat ze er niet bij kunnen zolang je werkstuk nog nat is.
Mijn bloem zit vol met haren, special effect, maar niet de bedoeling. De kat vond het ook niet leuk om zo'n stuk papier aan zijn kontje geplakt te hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten