maandag 24 augustus 2009

Beaded beads

Ik heb mijn kleine kraaltjes weer uit de kast gehaald. Eerst alle kralenbakken eens opgeruimd. Heerlijk om al dat moois te bekijken en te sorteren. Ik ben in sieradenland maar een kleintje, maar die 6 bakken die er stonden vond ik toch echt al veel.
Ook het boek "The art & elegance of beadweaving" heb ik weer tevoorschijn gehaalt. Een mooi boek met veel verschillende technieken voor kleine kraaltjes. Eerst een uurtje doorbladeren, dit is mooi en dat is leuk of toch maar deze? Uiteindelijk besloten om 1 van de vele beaded beads te maken.

Beaded beads zijn grote (of eigenlijk grotere, want zo enorm zijn ze nu ook weer niet) gemaakt met kleine kraaltjes. In deze variant zitten ook facetkralen. De mooiste facetjes zijn natuurlijk van Swarovski en ook Tjechisch kristal vind ik erg mooi, maar voor deze heb ik gewoon glas gebruikt. En dat ziet er ook goed uit, vind ik zelf. Ik heb zelfs facet van acryl in mijn dozen zitten en ook daar kan je prachtige dingen mee maken. Het ligt er allemaal maar aan wat je einddoel is.



Ik heb er lange tijd van gedroomd om sieraden te gaan maken met luxe materialen zoals zilver, goud, parels en edelstenen. Ik loop alleen tegen zoveel foute dingen aan. De meeste zoetwaterparels komen uit China, een land dat niet bekend staat om zijn geweldige arbeidsvoorwaarden. Goud en edelstenen hebben vaak hetzelfde probleem. De arbeidsomstandigheden zijn slecht, rondom de werkplaatsen is veel criminaliteit, er werken te vaak en te veel kinderen en vaak komt de winst die gemaakt word niet in het land zelf terecht.
Na het zien van de clip van Kubus & BangBang wist ik zeker dat ik deze materialen niet zou gebruiken, hoe mooi ze ook zijn. Gelukkig zijn er heel veel alternativen, zoals glas uit europa en faux edelstenen van fimoklei. Mooie sieraden kunnen nog steeds gemaakt worden, op een gezonde manier.



Vooruit werken lijkt een nadeel te hebben. Dit bericht word gepubliceert op de datum van gisteren. Wat jammer, juist op zondag heb ik tijd om eens alles uit te zoeken en te typen. Maar wie weet, nu ik er iets bij zet.... Ja!!! Onderaan vind ik een datum-verander mogelijkheid!! Jippie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten