zondag 22 juli 2012

Mijn fitness programma deel 1

Ik blog over de dingen waar ik me mee bezig houd als ik niet aan het werk ben. Creatief zijn, tuinieren af en toe een receptje. Dan ontkom ik er niet aan om ook zo af en toe een post te wijden aan de sportschool. Minstens 3 keer in de week kom ik daar, soms met tegenzin, maar meestal met plezier.

Zo'n 1,5 jaar geleden ben ik begonnen met sporten. Ik begon met weinig overtuiging. Ik was nooit sportief. Teamsporten voelde ik als een verplichting, als je een keer niet kan heeft dat gevolgen voor anderen. Sporten waar je een bal bij nodig hebt zijn niet aan mij besteed, ik kan niet vangen of gooien. Dansen heb ik wel gedaan. Ballroom totdat mijn danspartner verhuisde naar de andere kant van het land en verschillende streetdance dingen. (Jazz)ballet vond ik niet leuk.
Nee ik had geen zin om te gaan sporten, maar stiekem was ik behoorlijk aangekomen en hijgde ik bij het traplopen. Een sprintje trekken om de trein te halen bezorgde me hartkloppingen. Ik begon met sporten, omdat mijn lichaam het nodig had. Ik moest gezonder gaan leven.

Samen met mijn man ben ik naar een sportschool gegaan. Ik zag er zo tegenop. De streetdanceklasjes waren ook altijd in een sportschool. Zo'n plaats waar van die superdunne meisjes rondhuppelden in van die strakke pakjes. Ze keken ook altijd zo minderwaardig naar me en dat gefluister en gegiegel in de kleedkamer was ook niet goed voor mijn zelfvertrouwen. De jongens waren altijd van die opscheppers, die heel zware gewichten konden optillen.
En daar moest ik nu naar toe.... nee ik had er echt geen zin in. Gelukkig heb ik een sportschool gevonden waar veel gewone mensen komen. Het scheelt misschien ook dat ik zelf wat ouder ben geworden en het giegelen van tienermeisjes niet meer op mezelf betrek.
Er zijn kledingvoorschriften en die zorgen ervoor dat de meeste mensen in een gewone trainingsbroek of joggingbroek met een t-shirt rondlopen. Wanneer je nieuw bent kan je een programma volgen dat is samengesteld naar jouw wensen. Je word gemotiveerd en sporten word leuk!


klik hier voor de complete tekst

Inmiddels ben ik dus behoorlijk fanatiek aan het fitnessen. Ik voel me fitter en zie mijn lichaam veranderen. Om de 2 รก 3 maanden verander ik van programma, zodat alle spieren regelmatig worden aangesproken. En ik let op wat ik eet. Ik let op de verhouding koolhydraten - eiwitten - vetten (die nog steeds waardeloos is bij mij) en op wat voor soort koolhydraten en vetten het gaat.

Bovenstaande training doe ik 1 keer per week. Ik heb hem gevonden bij Womans health, een website vol met trainingen en voedingsadvies.
Hij is zwaar, vooral de lunges. Ik krijg mijn armen niet goed omhoog en bij lunges ben ik nogal instabiel en sta ik te wiebelen. Maar het is een fijne training.
Vooral loop ik op de loopband. Ongeveer 10 minuten en ik varieer een minuut wandelen met een minuut joggen.
Na afloop doe ik nog wat buikspieroefeningen en een stukje fietsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen