maandag 27 februari 2012

inspiratie



Goedemorgen! Het is weer maandag,dat betekend inspiratie en mozaiek.
En ook al valt er nog niets te oogsten, Harvest Monday vind ik vandaag ook toepasbaar.
Ik heb het voorjaar in mijn hoofd. De tuinkriebels zijn er weer, ik ben klaar voor een nieuw moestuin en kruidentuin seizoen. Neem een kopje koffie of thee en ga er lekker voor zitten, het word een lange post :)

2 Jaar geleden verhuisde ik van een flat naar een rijtjeshuis met een tuin. Dat was een wens die uitkwam. Ik vond het niet hebben van een tuin niet zo'n bezwaar, want ook met potten kan je heel veel doen. Maar de vorm van het balkon daar ergerde ik mij aan. 1,5 meter diep en net zo lang als de woning. Als je visite kreeg en het was mooi weer zat je altijd op een rijtje, ik wilde zo graag in een kringetje kunnen zitten.
Een grote plant kon alleen op het achterste deel staan, want daar kon je niet meer langs. Dat was ook het gedeelte waar de was gedroogd werd, dus grote planten kwamen er niet.


Ook de katten genieten van de tuin. Beetje graven (bij voorkeur een net gepoot plantje), beetje jagen (tot nu toe altijd mis) een kijkje nemen bij de buren (daar krijgen ze wel een snoepje), gewoon kattendingen doen.
In de tuin was een klein grasveldje. Ik was er al snel achter dat grasmaaien geen favoriet klusje was voor mij of mijn man. En als dat gras dan lekker hoog word, met veel paardenbloemen erin, word dat maaien ook echt niet leuker.
Het grasveldje is vorig jaar dan ook omgespit en omgedoopt in groenten- en kruidentuin. Het is niet groot, maar met een goede planning kan je er toch nog behoorlijk van oogsten.


Het smaakt ook veel beter als je het hebt zien groeien, dan wanneer je het koopt in de winkel. Vooral de erwten waren erg lekker. Daar verheug ik me nu al op.
Maar zover is het nog niet. Ik heb ze wel al gezaaid. Ook de peulen en lathyrus heb ik gezaaid en broccoli. Erwten en peulen zouden nu al in de tuin gezaaid kunnen worden, maar vanwege mijn lieve tuinhulpjes kies ik ervoor om alles voor te zaaien in bakjes. (elk sprietje dat boven de grond probeert te komen word opgegeten, erg frustrerend om al je werk te zien verdwijnen in een kat)

Dit jaar wil ik me meer gaan focussen op kruiden dan op groenten. Ik kook graag met verse kruiden en die zijn behoorlijk aan de prijs. En wat te denken van geurkussentjes met zelf geplukte en gedroogde lavendel. Misschien wat uitproberen met zelfgemaakte creme's en zeepjes. Een verkoudheid eruit stomen met zelfgeplukte kamille. De mogelijkheden met kruiden zijn eindeloos, ik heb er al helemaal zin in.

bron

Bij Garden Therapy zijn heel veel creatieve tuinprojecten te vinden. Ze laat zien hoe je dit leuke vogelhuisje maakt. Ze heeft projecten voor feestdagen, laat zien hoe je zeep en kaarsen kan maken, recepten en tuintips.
En ik vond er ook nog een enorme lijst met bloghop linkjes. Ik heb daar een beetje rondgehopt en vooral heel veel decoratie inspiratie opgedaan.





bron
Een website waar ik veel informatie vandaan haal is Diana's mooie moestuin. Het fijne aan deze site is dat het in het nederlands is. Dat leest makkelijk, maar ik weet ook zeker dat de gegeven informatie toepasbaar is voor mij. Iemand in Australie kan ook goede tips hebben, maar denk eraan dat wanneer het daar zomer is, dan is het hier winter.
Vooral deze pdf vind ik erg handig!

bron

Nog een paar linkjes over tuinieren met weinig ruimte.
Life on the balcony
Makkelijke moestuin
Urban gardening
Kitchen garden planner
Nederlands moestuinforum


Ik ben er nu wel klaar mee, met deze post :). Ik duik de tuin in, mijn vingers jeuken om weer verder te gaan. En ook al word deze post op maandag gepubliceerd, ik schrijf hem al op zondag en heb nog een hele vrije middag over om te van te genieten.


3 opmerkingen:

  1. Woh ziet er goed uit! Fijn he een tuin. Ik wil ook beginnen met een moestuin(tje) bij de boerenbond hebben ze zo'n bak met een verdeling die je erop kan leggen. zodat je 9 vakken krijgt. Ik ga de PDF zeker gebruiken.
    Succes en veel plezier in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook een vierkante meter bak, maar zonder de verdeling. Ze zijn echt leuk die kleine groententuintjes. veel plezier ermee en eet smakelijk!

      Verwijderen
  2. Genius to dig up the lawn and turn it into a garden! I totally agree that food you grow tastes better than food you buy. I have not had much luck gardening veggies and fruit before, but I have decided to try an herb garden this spring.

    BeantwoordenVerwijderen