donderdag 9 mei 2013

Moderne meesters: Henri Matisse

Matisse word in 1869 geboren in een Frans dorpje. In 1887 verhuist hij naar Parijs om rechten te gaan studeren. 2 Jaar later krijgt hij van zijn moeder wat schilderspullen kado en is zijn liefde voor de kunst ontstaan. In 1891 gaat hij een schildersopleiding doen en leert zo de traditionele technieken en stijlen.

In zijn werk zie je diverse perioden met verschillende stijlen, zijn doel blijft wel altijd hetzelfde: "Ontdek de essentie der dingen en maak doeken die in balans, puur en sereen zijn. Zijn werk valt onder het Fauvisme, modernisme en impressionisme. (als onderdeel van deze reis langs kunstenaars word het toch eens interressant om de verschillende stromingen te bekijken)

Een overzicht van zijn werk door de jaren heen:
bron
Op deze website vind je de biografie en een overzicht van al het werk van Matisse.

Ik ben zelf ook weer aan de slag gegaan na het bekijken van zijn schilderijen. Ik heb me laten inspireren door de simpele mensfiguren in zijn latere werk.

Untitled

Het ovaal is gemaakt met gelprinting. Ik werk nog steeds met echte gelatine, omslachtiger dan de gelli-plate, maar ook een stuk goedkoper. Ik kan zo'n 50 gelen gieten voor de prijs van 1 gelli-plate, een gel blijft ongeveer 2 weken goed. Dat houd in dat ik 2 jaar kan gelprinten en ik vermoed dat ik het dan wel zat ben (alles is leuk om eens te proberen, maar weinig dingen zijn echte blijvertjes)
Uit papier heb ik een sjabloon gesneden en deze heb ik op het papier aangebracht met Montana spuitbus verf. Dat was leuk en daar wil ik meer mee proberen. Deze verf stinkt, maar hij dekt heel mooi en heeft een mooie glans (en dit is nog wel de matte variant) het lijkt een beetje plastic wanneer het is opgedroogd en dat geeft een leuk effect.


2 opmerkingen:

  1. Ziet er mooi uit!

    Gel printing....daar ga ik eens op googlen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ah...dus je maakt zo'n plate zelf....van gelatine. Slim!

    BeantwoordenVerwijderen