vrijdag 25 januari 2013

Een krans voor valentijn

Op Pinterest kwam ik deze krans tegen. Ik vind hem leuk, de kleuren nodigen uit om hem voor valentijn te gebruiken en de tutorial is duidelijk te volgen.

Ik had materiaal liggen waar ik iets soortgelijks mee kon maken, maar wat kan dat wol wikkelen vervelend zijn. Mijn krans is dan ook heel anders geworden, maar zonder dit voorbeeld was hij nooit ontstaan.
Crystal, bedankt voor de pinspiratie.

Untitled

De materialen die ik gebruikt heb: 

  • Een rieten krans in de vorm van een hart
  • katoen van de wibra in rood en roze
  • haaknaald nummer 4


Het omwikkelen ging erg lastig. De orginele tutorial maakt gebruik van een piepschuim krans zonder uitsteeksels. Die heb je met riet wel en het was onbegonnen werk om door te wikkelen totdat de wol er egaal omheen zat. Ik wilde hem tenslotte voor valentijn af hebben. 
Daarom heb ik een soort sjaal gehaakt.

UntitledDe basis met rood katoen, het aantal pas je aan aan de breedte van de krans.
Begin met 11 losse.
rij 1: 11 vaste
rij 2: 11 stokjes in de achterste lusjes
rij 1 & 2 herhaal je tot je de gewenste lengte hebt waarmee je de krans kan bekleden.
Met roze katoen haak je vervolgens 11 vaste in de voorste lusjes van rij 2. De roze draden gebruik je om de sjaal om de krans heen te knopen.

Untitled
De rozet is gehaakt met roze katoen.
Haak 4 losse en maak tot een circel met een halve vaste.
rij 1: 9 vaste
rij 2: (3 losse, 1 stokje, 1 losse) in de eerste vaste. (2 stokjes, 1 losse) in elke volgende vaste. circel sluiten met een halve vaste.
rij 3: (3 losse, 2 stokjes, 1 losse) op de losse van de vorige rij. (3 stokjes, 1 losse) op elke volgende losse van de vorige rij.
rij 4: (3losse, 1 stokje, 1 losse, 2 stokjes, 1 losse) op de eerste losse van de vorige rij. Op elke volgende losse van de vorige rij: (2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes, 1 losse). De circel afhechten met een halve vaste.
Zo ga je door tot de rozet de gewenste grootte heeft. Het is eigenlijk een granny square, maar dan rond.

De bloem is gehaakt volgens deze tutorial. Het grotere bloemetje eronder heb ik op dezelfde manier gemaakt, maar dan met 3 losse en dubbele stokjes.

Ik vind hem zelf erg leuk geworden, en heb hem met veel plezier gemaakt. Ik hoop dat mijn haak uitleg een beetje duidelijk is. Dit is voor het eerst dat ik zoiets schrijf en het was moeilijker dan ik had gedacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten