zaterdag 6 maart 2010

Het geheime tijdschrift





Jenna Bailey - Het geheime tijdschrift
Uitgeverij Artemis & co
Paperback
362 pagina's




Is er een moeder die mij helpen kan? Ik leid een zeer eenzaam bestaan aangezien ik geen buren heb. Ik kan me de aanschaf van een radio niet veroorloven. Ik ben dol op lezen, maar zonder bibliotheek in de buurt heb ik maar een beperkt aantal boeken tot mijn beschikking. Is er een lezeres die mij een boeiende tijdsbesteding aan de hand kan die niet kost!

Bovenstaande brief verscheen in 1935 in een Engels tijdschrift. In die tijd moest een vrouw haar baan opgeven wanneer zij ging trouwen en vaak woonde ze ook ver weg van haar familie (de vrouwen uit het boek tenminste wel). Er kwamen veel reakties op de brief en een aantal vrouwen begon een correspondentie tijdschrift met elkaar.

De artikelen in het tijdschrift gaan over uiteenlopende zaken, moederschap, liefde, politiek, ziekte, werk, geluk en verdriet.
In het boek zijn een aantal artikelen gepubliceerd. Ook vind je er de biografien van de leden in.
Het tijdschrift begon in 1935. Wanneer het stopte kan ik zo snel niet terug vinden, maar ik vermoed ergens in de jaren 60 of 70. Dat is dan ook gelijk het leuke van dit boek. Je ontmoet een paar jonge moeders die aan het eind van het boek oma's geworden zijn. De vrouwen hebben niet direct spectaculaire levens, maar het is leuk en mooi om het dagelijks leven van deze vrouwen te bekijken. Waar zijn ze blij om, wat frustreerd ze, hoe was het leven toen.

Een fijn boek wat ik in een ruk heb uitgelezen. Het meelezen in de brieven geeft toch een beetje het gevoel dat je aan het gluren ben. Vooral doordat de vrouwen hadden afgesproken dat niemand, behalve zij, het tijdschrift mocht lezen.
Nog een pluspuntje: halverwege het boek vind je een aantal pagina's met foto's van de vrouwen, familiekiekjes in zwart/wit.

1 opmerking:

  1. Hallo Angenita

    Ik kom eens even langs om je een mooie en gezellige Zondag toe te wensen.
    Het is vandaag een prachtige dag.
    Ook nog een fijne week.

    De Groetjes 2eJ (jan)

    BeantwoordenVerwijderen