woensdag 3 juli 2013

Dordrecht ~Streetart

In juni keken we bij de Summerlong class naar Streetart (of urban art, graffiti, straatkunst, vandalisme, zoveel mensen zoveel smaken)
Ik hou er van en de lerares van deze maand woont in Barcelona. Daar ben ik jaren geleden geweest en de grote hoeveelheid streetart viel mij toen ook op. Ik heb dan ook genoten van haar filmpjes.

Zelf ben ik Dordrecht maar weer ingegaan, op zoek naar Streetart. Vergeleken bij Barcelona is het niet veel, maar het is er wel. Er zijn ook nog een paar legale muren, daar wil ik nog gaan kijken, maar ik wacht tot het droog word en dat is het soms, maar ik ben steeds aan het werk.
Gisteren was het een mooie dag, vandaag is het weer grauw en ja vandaag ben ik vrij en gisteren niet. Je krijgt wat je verdient. Komt ook wel goed uit, want nu kan ik mijn blog bijwerken en ik heb een heleboel foto's uit te zoeken en post te behandelen. De weergoden weten wat ik nodig heb :)

Goed, streetart, Dordrecht. Ik heb een wandelingetje door het centrum gemaakt. Ik ben begonnen in de winkelstraat en ben simpelweg gaan lopen. Soms heb ik me laten leiden door de toeristen bordjes met het oogje erop en soms door mijn gevoel. Ik heb weer een stukje Dordt gezien wat ik nog niet kon.

Untitled

Untitled

Dat hebben Dordrecht en Barcelona wel gemeenschappelijk: smalle straatjes waar geen auto's door passen. Barcelona heeft daar zon bij, Dordrecht veel water met mooie bruggen.
Het leuke van zo door de stad lopen is dat ik echt veel dingen zie die ik nooit eerder zag. Het verbaasd me dat ik al 30 jaar in deze stad kom en zoveel niet ken. Dat de schoonheid van de stad me al die jaren niet is opgevallen. De winkelstraat (en daar ben ik echt vaker geweest) heeft veel zijstraatjes, dat wist ik niet en daar kom je uit bij pleintjes, hofjes en vind je de streetart.

Untitled

Untitled

Untitled

En zo lopend en zoekend door de stad zie je meer dingen die het straatbeeld leuk maken. Het is misschien geen streetart, maar meer urban art? Ik ben nog steeds op zoek naar de verschillen in die 2. Bij streetart denk ik vooral aan graffiti, stenciling en taggen, urban art gaat verder voor mijn gevoel. Daar past wild breien en tuintjes maken in een scheur in het asfalt ook bij. Eigenlijk alles wat het stadsbeeld boeiender maakt en wat niet in het gemeenteplan staat.

Untitled

Untitled

Zoals een verzameling auto's in de vensterbank of deze beeldjes. Dingen die mensen rondom hun eigen huis doen of in het park. Dingen die er eigenlijk niet horen, maar niet snel in de categorie vandalisme geplaatst worden.



3 opmerkingen:

  1. In het eerste huis rechts, meteen over de brug (eerste foto), ben ik geboren. Leuk om te zien. En ja, Dordrecht is prachtig, dat ben ik helemaal met je eens!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik zomaar je geboortehuis op de foto gezet, wat leuk :)
      Heb je het nog naar je zin gehad op de boekenmarkt?

      Verwijderen