dinsdag 9 april 2013

Moderne Meesters: Klimt

Bij Artjournal ning groep is in januari een Modern Masters Challenge van start gegaan. Ik ontdekte het wat laat, maar besloot toch mee te doen. 3 tekeningen in een maand moest te doen zijn om bij te lopen. Toen wist ik nog niet dat de eerste moderne meester me zo zou bezig houden dat het bijna 4 weken duurde voordat ik de tekening af had.

bron
Zelfs mijn man vond dit een leuk idee en hij kwam met dit boek aanlopen. Dit staat al jaren in de kast, maar ik ben er altijd aan voorbij gelopen. Nu komt het van pas als naslagwerk.

In januari zijn ze begonnen met Gustav Klimt (1862-1918).
Klimt begon zijn carierre als muur en plafondschilder in Wenen. Hij werd gerespecteerd door de gevestigde orde van zijn tijd. In 1892 overlijden zijn vader en broer en hiermee lijkt zijn stijl te veranderen.
In 1897 is hij mede oprichter van de Wiener Sezession, een groep o.a. jonge kunstenaars een podium bood. Wie meer wil weten over het leven van Klimt kan terecht op wikipedia. Een mooi overzicht van zijn werk en hoe zich dat ontwikkeld vind je in het online Klimt Museum.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten